OPI ESIKUVILTANI
Tässä ovat kolme suurinta ammatillista vaikuttajaani. He ovat auttaneet minua pääsemään nykyiselle tasolleni, ja vievät minua myös eteenpäin. Lue kaikki, mitä he ovat kirjoittaneet ja osta (melkein) kaikki, mitä he sinulle myyvät.
MITEN OPISKELLA MARKKINOINTIA VALMENTAJANA?
Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää. Tämä mursunviiksinen möhömaha, jonka video Youtubeen on ajalta, jolloin VHS oli viimeisintä hottia, sattuu olemaan nerokkain markkinointiopettaja kenelle tahansa valmentajalle, yrittäjälle tai myyntiä työssään tekevälle.
Tällä videolla Dan S. Kennedy kertoo vauraudesta, rahasta ja niihin johtavasta ajattelusta. Jos nuo aiheet kiinnostavat sinua, keitä pannu kahvia, laita luurisi pois päältä, ja varaa kaksi tuntia aikaa katsoaksesi alla oleva video. Jos nuo aiheet eivät kiinnosta sinua, niin mitä ihmettä vielä teet täällä?
ONKO “BRÄNDÄYS” HEVONKUKKUA VAI JOTAIN, MIHIN VALMENTAJAN KANNATTAA PANOSTAA?
Jos kuuntelet vain yhden markkinointiin liittyvän podcastin, olkoon se tämä (klikkaa kuvaa).
Joe Polish ja Dean Jackson kertovat tässä jaksossa, miten brändäys on pahimmillaan paukkujen haaskaamista, jos vaihtoehtona on viisaampiakin tapoja hankkia asiakkaita. Kuten aina on.
Lisäksi he juttelevat siitä, miten on fiksumpaa olla rikas kuin kuuluisa. Annan tästä esimerkin. Olin itse televisiossa aikanaan sangen suositussa, satoja tuhansia katsojia vetävässä keskusteluohjelmassa “Inhimillinen tekijä”. Ainakin tuon jakson ajan olin kuuluisa.
Mittasin myös jakson myötä uutiskirjelistalleni tulleita uusia ihmisiä. Olisiko niitä tullut viidestä kymmeneen? Se ei muutu rahaksi sitten millään ilveellä.
Toisaalta olen ollut yhteydessä säännöllisesti alueeni isojen yritysten johtajiin. Heitä on vain kourallinen, mutta kiitos heidän – ja heidän verkostojensa – olen ollut iso kala pienessä lammikossa. Tuntematon muualla, mutta tunnettu heille. Ja se on muuttunut myös rahaksi, hyvän työn ohessa.
5 PAHINTA MOKAA, JOTKA OLEN TEHNYT VALMENTAJANA – VÄLTÄ NÄMÄ JA OPI VIRHEISTÄNI:
- Asiakkaaksi on käynyt jos on syke ja lompakko. Rajaa asiakkaasi tarkkaan, ja tee töitä vain laadukkaiden ja maksukykyisten ja -haluisten asiakkaiden kanssa.
- Olen ollut huonosti pukeutunut. Rispaantuneet lahkeet housuissa ovat erityisen ahdistava muistoni. Pukeudu hyvin, mieluummin yli kuin ali. Omaan tyylisi, toki. Etätapaamisissa on helppo tehdä vaikutus!
- Olen markkinoinut vasta, kun on ollut pakko. Ja silloin on liian myöhäistä. Ole etupainotteinen – mainosta työtäsi ja sen tuloksia silloin, kun firmalla menee hyvin.
- En ole pitänyt yritystäni yrityksenä. Vaan oman itseni jatkeena. Tämä on virhe, joka vaatii paljon prosessointia ja henkistä työstämistä. Sinulla on firma; sinä et ole firma. Tee tuosta mantrasi – tai anna läheistesi kärsiä seuraukset.
- Olen tullut potentiaalisen asiakkaan tapaamiseen valmistautumatta. Tee pohjatyösi, myös henkilökohtainen ja henkinen. Tarkoitan sitä, että tiedät mitä asiakas tekee ja mistä hän on kiinnostunut, mutta poista myös esteet oman tunnetilasi tieltä. Rentoudu, rauhoitu, ja ole läsnä – eli älä pakene paikalta millään tavalla.
MITEN SAADA NOPEASTI KASSAAN RAHAA VALMENTAJANA?
Joskus voi olla taloudellinen hätä. Silloin ensimmäinen asia on purkaa jännitys, tavalla tai toisella, ja sitten laittaa hösseliksi. Jos tonni tai kaksi on ainoa mitä tarvitset pelastaaksesi tämän kuun tilit, tee näin:
- Aloita jokainen viikko asettamalla itsellesi numeerinen tavoite. Tee tavoitteesta mitattava, helposti saavutettava, ja bisneksen kannalta houkutteleva. Esimerkki: ajattele, että tahdot saada “kaksi kauppaa tällä viikolla”. Ala sitten touhuta. Jossain vaiheessa kaupat osuvat kohdallesi. Numeroiden ei ole pakko liittyä rahaan, vaan myös kauppojen määrä on aivan hyvä mittari. Tämä taktiikka voi muuttaa elämäsi.
- Kirjoita illalla ennen nukkumaanmenoa paperille yksi asiakas tai ihminen, jolle haluat tarjota seuraavana päivänä vähintään tuhannen euron edestä arvoa. Ota sitten seuraavana päivänä yhteyttä tuohon ihmiseen, ja tarjoa hänelle hyötyä. Jos hän pitää siitä, ehdota hänelle ohjelmaa, joka jatkaa tuon hyödyn tuottamista.
- Soita puhelimella kolme vanhaa asiakastasi läpi. Valitse ne, jotka ovat olleet mieluisimmat yhteistyökumppanit. Kerro heille, että kaipaat yhden henkilön nimen, joille he voisivat suositella sinua. Voit vaikka sanoa tilanteesi: kassa ei ole häävi, ja yksikin uusi asiakas olisi pelastus. Pyydä heitä sitten lähettämään viesti – tai soittamaan – tuolle henkilölle. Sen jälkeen lähetä viesti k.o. ihmiselle, kerro yhteisestä tuttavasta ja suosituksesta, ja ehdota tapaamista. Videolla tai puhelimitse käy hyvin. Unohda tarpeesi. Lähesty auttamisen kautta. Tarjoa puolen vuoden sopimusta, ja laskuta hyvin.
- Lähetä yhdeksän sanan sähköposti jokaiselle ihmiselle, joka on osoittanut kiinnostusta työhösi. Esimerkiksi: “Hei Juha, oletko vielä kiinnostunut henkilökohtaisesta valmennuksesta? Ystävällisin terveisin, Matti Mattinen”. Kun saat vastauksia, aloita keskustelu. Jatka kunnes saat tapaamisen aikaan, lähesty ilman tarpeen tunnetta, auttamisen näkökulmasta, ja tee coaching-sopimus jossa laskutat aloituksen yhteydessä (olet kai lukenut luvun 46?).
- Tarjoa ilmainen sessio kaikilla mahdollisilla kanavilla (LinkedIn, Facebook, sähköposti, puhelu, Instagram…). Näin saat kalenterin täyteen, ja osa ilmaisista haluaa jatkaa, jos ja kun olet ihan pirun hyvä työssäsi.
MITEN MUUTUT KAMMOTTAVAKSI RAHANAHNEEKSI KAPITALISTIKSI, JOKA AJATELEE NUMEROITA ENNEN MITÄÄN MUUTA?
Jos roikut vielä mukana, kiitos siitä. Sinulla on ironian tajua, mitä ilman ei ihminen pärjää elämässään. Mutta ihan oikeasti: on vaikeaa tehdä tätä hommaa, koska tämä on lähtökohtaisesti skitsofreenista. Valmentaja on toista ihmistä varten – ja sitten tuolta toiselta (oli hän sitten yksi ihminen tai iso yritys) pitäisi viedä rahat. Se on vähän kuin vampyyrin suudelma: niin ihana, mutta niin hyytävä. Tee siis näin, jos tunnet sisikunnassasi tarvetta kehittyä humanistista rahan arvon ymmärtäväksi aikuiseksi työn tekijäksi:
- Lue Atlas Shrugged. Ayn Randin kirja on yli 1000-sivuinen, myös suomeksi nimellä Kun maailma järkkyi käännetty kehnohko romaani, joka kannattaa kyllä lukea sen sisältämän markkinatalousfilosofian vuoksi. Kirjassa ne, jotka vastaavat ideoista ja ideoiden organisoinnista menevät lakkoon. Lakon seuraksena maailma järkkyy, ja idearikkaat perustavat oman salaisen laakson, jossa jatkavat omaa elämäänsä. Aivopesuna toimiva teos.
- Katso elokuvat Joy ja The Founder. Molemmat ovat erinomaisia yrittäjähengen kuvauksia ja tarinoita siitä, miten ideat ja niiden toteuttaminen ovat maailman tärkeimpiä asioita. Vieläpä elokuvina täydellisen viihdyttäviä.
- Yritä löytää yksi asia asunnostasi, jota joku ei olisi ideoinut, markkinoinut ja myynyt. Kaikki hyvä tässä ihmisten maailmassa on aina sekä henkistä että materiaalista. Samoin sinun työsi.
- Nosta palkkiotasi. Lähetä viesti asiakkaillesi, jossa kerrot nostavasi palkkioitasi valmennuksesta, konsultoinnista ja koulutuksesta alkaen ensi kuusta. Jos joku tahtoo vielä ostaa ns. vanhaan hintaan, se kannattaa tehdä nyt. Älä selittele tai pyydä anteeksi, vaan ilmoita asia “olen tarkastanut hintojani” -hengessä.
- Mieti yksi asia, jonka voit tänään myydä. Myy se. Iloitse kaupasta ja palkitse itsesi.
ASIAKKAITA?
Mukavaa palautetta mukavilta ihmisiltä
“Yhden keskustelun aikana JP kiteytti minulle kolme kirjaa, jotka avasivat lukossa olleen yritykseni. Vein työni uudelle tasolle ja kolminkertaistin tuloni – eikä loppua näy”
”“Sä olet mun idoli! On ollut etuoikeus päästä sun coachattavaksi”
”“Normicoachit ‘valmentavat’ jotain spesifisiä taitoja, JP valmentaa sun sielua ja minäkuvaa. Pelkkä parin tunnin keskustelu JP:n kanssa on kuin laittaisi aivot tehosekoittimeen”
”