Ihmislaji on aina seurannut parasta tarinaa.
Tuo tarina on voinut olla: “Tulkaa tänne, täällä on antilooppeja syötävänä.”
Se on voinut olla: “Seuratkaa minua, ja teen teistä ihmisten kalastajia.”
Hyvä tarina on voinut olla Applen “1000 biisiä taskussasi”, Nokian “Connecting People”, tai meikäläisen “Autan johtajia ajattelemaan selkeämmin” (kukas kissan hännän nostaisi, ellei JP Jakonen).
Jos haluat saada osaamista organisaatioosi tai estää aivovuotoa kilpailijan leipiin, ehdotan, että katsot kriittisesti millaista tarinaa kerrotte.
Toisin kuin matematiikassa, tarinoissa ei puhuta muuttujista. Tarinoissa keskeistä ovat puuttujat. Siis ne mokat, jotka amatööri tarinankertoja jättää kertomukseensa.
Seuraavassa on kolme asiaa, jotka jokainen taitava tarinankertoja ymmärtää jättää pois.
Ensimmäinen puuttuja hyvässä tarinassa on tekijä. Tarinan tarkoitus – sen ainoa olemassaolon oikeutus – on saada vastaanottaja uppoutumaan tarinaan.
Jos tekijän ääni on liikaa esillä, tarina ei tunnu todelta. Tekijän ääni estää uppoutumista tarinaan. Se häiritsee, meluaa, ja saa koko jutun tuntumaan keksityltä.
Hyvässä tarinassa on aina keskiössä tarinan juju, eikä jujun keksijä.
Toinen puuttuja on kliseisyys. Hyvässä tarinassa on aina jotain uutta. Jotain sellaista, jota ei olla ennen nähty. Muuten se ei ole tarina, vaan arkkiveisu. Business bullshit tai kirveellä veistetyt henkilöhahmot tappavat tarinan kuin tarinan tehokkaasti, kerralla, ja varmasti.
Jos haluat, että tarinaasi kuunnellaan, sano se ainakin uudella tavalla, vaikka sisältö voisi ollakin ikiaikaista.
(Ota esimerkkiä vaikka Eckhart Tollelta, jonka myyntimenestys Läsnäolon voima puhui 2000-luvun ihmiselle asioista, jotka on keksitty vähintään 2500 vuotta sitten).
Kolmas puuttuja on ylimääräisyys.
Se tarkoittaa tyylin kannalta tarpeettomien elementtien poissaoloa. Federico Fellinin tai Alejandro Jodorowskyn elokuvat ovat muodon runsaudensarvia. Vastaavasti Lee Childin tai Hemingwayn teokset ovat kuvaavat todellisuutta paljon yksinkertaisimmin. Applen tuotteet ovat estetiikaltaan niukkoja, kun taas Grilli-Porin valikoima on kuin mummon sunnuntaipöytä.
Se, mikä on tarinassasi ylimääräistä, riippuu tyylilajistasi.
Jännäri? Tee hahmoista eläviä mutta älä hukuta kuulijaa yksityiskohtiin.
Kasvuyritys? Luo syntytarinaan vastakkainasettelun ja pioneerityön tuntua.
Tuotantolaitos? Korosta elämää ylläpitävän ja kehittävän perustyön ihmislajille ikuisia arvoja.
Saanet ajatuksesta kiinni.
Jos siis haluat kertoa hyvän tarinan, tee nämä kolme asiaa:
- tee tarinasta kertojaa kiinnostavampi
- kerro tuttukin juttu uudella tavalla
- keskity oleelliseen ja pysyttele siinä
Jos kaipaat muistisääntöjä, pidä T.U.O. mielessä: Tarina, Uutuus, Oleellisuus.
Nämä hyvän tarinankerronnan säännöt pätevät savannilla, aavikolla ja johtoryhmän neukkarissa, oli tarinasi sitten firman rekryilmoitukseen tiivistettävä iskulause, tai seuraava kirjallinen mestariteoksesi – rakkauskirje, tekstiviesti, suurromaani.