Ota yhteyttäJATKA TÄSTÄ
JATKA TÄSTÄ

blog

Miten olla menemättä paniikkiin kun kaikki menee pieleen

ASIAKKAITANI
May 12, 2021

Pidin tänään asiakkailleni luennon etänä. Kaikki oli hyvin, kunnes kaikki meni pieleen.

Ensimmäisenä putosi netti. 10 minuuttia ennen Teams-session aloitusta. Ei hätää. Varaverkko löytyi, ja otin sen käyttöön.

Sitten lakkasi Teams toimimasta. Mikä avuksi? No: aloitin uuden kokouksen Google Meetissa, kopioin linkin ja lähetin sen asiakkaani yhteyshenkilölle. Sanoin, että jaapa tämä osallistujille.

Sen jälkeen ihmettelin, että mites tämä Meet oikein toimiikaan. Pitääkö tänne hyväksyä ihmiset erikseen? Mistä näytön jako? Mistä se ja tämä?

Ja niin, reilu 15 minuuttia myöhässä, pääsimme aloittamaan. Väkeä tuli vähitellen Meetiin, ja päästin heidät sisään yksi kerrallaan. Esimiehille ja toimihenkilöille suunnattuun tilaisuuteen tuli toimitusjohtajakin paikalle, ja hauskaa oli.

Oleellista oli, että tajutessani “nyt tämä on menossa pieleen”, en – ihan tietoisesti – antanut mieleni laukata paniikkia kohti. En, vaikka asiakas oli uusi, iso ja potentiaalisesti tulevia töitä ajatellen, ihanteellinen. Paniikkia esti kolme juttua:

  1. AJATUKSEN TASOLLA: Sinä et välttämättä tiedä varmasti, miten asioiden pitäisi olla. Ehkä asioiden pitää olla juuri näin. Ehkä tässä on opetus. Ehkä opetus liittyy rauhallisuuteen, tai luovuttamiseen, tai sinnikkyyteen.
  2. TUNTEIDEN TASOLLA: Pidä pää kylmänä. Asiat menevät usein näennäisesti pieleen. Isommassa mittakaavassa pään pitäminen kylmänä saattaa olla se varsinainen opetus tilanteessa.
  3. TOIMINNAN TASOLLA: Mieti varasuunnitelma sekä ennen tilannetta että tilanteen ollessa päällä. Olin varautunut tietokoneeni kaatumiseen (varakone oli mukana), Bluetooth-hiiren sekoamiseen (varahiiri mukana) ja netin kaatumiseen (varaverkko, check). En ollut varautunut työvälineen – Teamsin – toimimattomuuteen, joten sain tilanteessa improvisoida uuden kohtauspaikan. Hyvin sekin toimi. Ja koska jotain pitää vielä lisää mennä pieleen, nauhoitusohjelma sessiossa äänitti vain vastaajien puheen, ei omaani. Joten, pidin session jälkeen tauon ja äänitin koko jutun uudestaan, tällä kertaa ilman yleisön vuorovaikutusta.

Nämä auttoivat minua. Mikä sinua auttaa kun asiat ovat menossa pieleen? Ota vaikka yhteyttä ja kerro – ehkä opin taas jotain uutta ihmisestä. Se kun on lempipuuhaani.